Twitter Behance Pinterest Instagram Mailchimp Dribbble

De AVG en jouw website


Privacy

Het beschermen van online privacy is een belangrijk onderdeel van ons werk. Naast het maken van een mooi en functioneel ontwerp en een goed draaiende website, is het belangrijk om zorgvuldig met de persoonsgegevens van klanten en gebruikers om te gaan. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het spreekt voor zich dat je gegevens alleen verzamelt, opslaat en gebruikt waar dit nodig is. Er komt een wet aan die dit duidelijker maakt, de AVG.

AVG

Op 25 mei 2018 gaat er een nieuwe wet van kracht over het beschermen van online persoonsgegevens, de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG). Deze wet is een vervanging van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Kort gezegd is het een aanscherping van regels voor online privacy. We moeten onder deze wet duidelijker aangeven wat er met persoonsgegevens gebeurt, toestemming explicieter maken en het gemakkelijker maken voor gebruikers om toestemming weer in te trekken. We worden verplicht transparanter te zijn over of we ons aan deze wet houden en bij overtreding hiervan zijn de maximale boetes verhoogd. 

Cookies

Je bent als website verplicht je bezoekers te informeren over het gebruik van cookies. Er wordt onderscheid gemaakt tussen functionele cookies en tracking cookies. Voor deze laatste groep is in de meeste gevallen toestemming van de gebruiker nodig. Tracking cookies worden onder andere gebruikt om gebruikers op een website te volgen. Voor het analyseren van deze gegevens gebruiken we Google Analytics, hiermee hebben we statistieken over gebruikers van de websites. Op dit moment is het zo dat we een overeenkomst hebben met Google Analytics, waarmee de gegevens anoniem verwerkt worden. Op die manier hoeven we geen toestemming te vragen voor het gebruik hiervan en is het dus niet nodig om een cookiemelding te plaatsen op onze website.

Gebruik je tracking cookies voor zogeheten retargeting marketing, dan is het essentieel dat je wijziging doorvoert aan je website. Je zult de gebruiker om toestemming moeten vragen en je zult je privacystatement moeten updaten.

Wat verandert er voor ons?

Wij zullen als Studio 1902 een aantal zaken aanpassen om aan de AVG te voldoen. Zo hebben we ons privacystatement en ons cookiestatement geüpdatet. Daarnaast sluiten we zogenoemde verwerkersovereenkomsten af met onze klanten. Hierin wordt vastgelegd welke gegevens we bewaren en hoe we dit doen. 

Wat betekent dit voor jou als klant?

De zaken die voor onze website gaan gelden, gaan uiteraard ook voor de websites van jou als klant gelden. Dus ook op je eigen website zal er een (aangepaste) privacystatement moeten staan met eventueel de juiste cookiemeldingen. Ook moet er een goede overeenkomst met Google Analytics zijn. Dit alles hoort in orde te zijn bij de oplevering van een nieuwe website. Heb je al een website van ons voor 25 mei, kun je contact met ons opnemen. We zullen dan kijken of al deze zaken in orde zijn en eventueel aanpassen. Speciaal voor onze klanten hebben we een abonnement afgesloten bij Vraag Hugo. Hier kunnen we voor jou de benodigde privacystatements opstellen en downloaden. Jij als klant zal zelf verantwoordelijk worden voor een register met bijhouden van de verwerkingsactiviteiten. Via Vraag Hugo kunnen we alvast een format voor je genereren. Als je persoonsgegevens verwerkt, dan is het nog steeds verplicht om TLS te gebruiken. Dit betekent dat gebruikers jouw website via een beveiligde verbinding kunnen bezoeken. Ook dit kunnen we voor je opzetten.

De bedoeling is dat door de AVG de privacy beter gewaarborgd wordt. Het vergt even uitzoekwerk en aanpassingen, maar uiteindelijk zijn daardoor persoonsgegevens van de bezoekers beter beschermd. 

Neem contact op

Gerelateerde artikelen: